Thursday, September 10, 2015

Zao chun er yue / Early Spring in February – in memoriam Xie Tieli (1925–2015)



早春二月 / Zaochun eryue / Printemps précoce / [Varhainen kevät helmikuussa].
    CN 1964. Year of production: 1963 [credited on screen]. PC: Beijing Film Studio.
    D+SC: Xie Tieli – based on the tale Eryue [February, 1929] by Rou Shi. Ass D: Yu Qing. DP: Li Wenhua – colour. AD: Chi Ning, Xiao Bin. M: Jiang Ding-xian – performed by the Central Philharmonic Orchestra – directed by Han Zhong-jie. ED: Qui Yulin.
    C: Sun Daolin (Xiao Jianqiu), Xie Fang (Tao Lan), Shangguan Yunzhu (the widowed Lady Wen), Xuepeng Fan (Tao's mother), Gao Bo (Tao Mukan), Fan Xuepeng (Ms. Tao), Wang Pei (Qiang Zhengxing), Liu Zhao (Fang Mou), Ma Jia (Cai Lian), Zhang Jun (Wang Fusheng), Huang Suying (Grandmother Chen), Han Yan (the doctor), Zhou Senguan (Arong), Yu Ping (Fang Ping).
    The film was not theatrically released in Finland – MEKU 2015 – K7 – 3295 m / 120 min – our screening 114 min
    A KAVI print (deposited by the Chinese Embassy) screened with e-subtitles in Finnish by Otto Pietinen at Cinema Orion, Helsinki (The Best of Chinese Cinema), 10 Sep 2015

Rou Shi (柔石; 28 September 1902 – 7 February 1931) was a prominent left-wing Chinese writer and member of the May Fourth Movement. Executed in February 1931 by the Kuomintang government in Shanghai for his pro-Communist activities, he is considered one of the Five Martyrs of the League of Left-Wing Writers. (Wikipedia)

The movie starts with a portrait dedication to the beloved writer Rou Shi. It is based on one of his most highly regarded works.

It is a story about the aftermath of the revolutionary year 1919. The May Fourth Movement is past, and our protagonists are reeling from the aftershock. The story certainly fits into the official party line, but Xie Tieli abstains from propaganda.

Early Spring in February is a well-made quality film with a gentle sense of empathy, sincerity, and purity of feeling. The performances are moving and expressive without exaggeration. The milieux are rich and exciting, covering a still traditional 1920s China on its way to a great transition. Xie Tieli's mise-en-scène and visual storytelling are sober and expressive in a classical mainstream approach.

Xiao Jianqui seeks solace in a little town in the countryside. He soon becomes a popular teacher beloved by the schoolchildren. He meets the widow Wen of his comrade who has been killed in the liberation army. Wen lives in desperate circumstances, and Xiao helps her together with his fellow teacher Tao Lan, the sister of the headmaster of his school. Wen's little son Abao dies from the after-effects of an illness. Gossip spreads in the town about Xiao and Wen, so malicious that Xiao decides to marry Wen out of compassion, but Wen hangs herself. The town gossip (a man) so repulses Xiao that he gets drunk. A favourite pupil of his, Wang Fusheng, comes to report that he must quit school because his father has broken his leg on the mountains and Wang now must become the family breadwinner. Xiao decides "to throw himself into the stream of the great ideas of the age" and leaves. Tao Lan leaves, too, to join him.

Sun Daolin (1921–2007) as Xiao has a rich register covering melancholy, solitude, compassion, agony, disgust, drunkenness, and determination. Xie Fang (born 1935) has a unique role as Tao Lan: "I am strange because nobody has educated me" states the headmaster's daughter.

The print is clean and complete. It looks like it has been hardly screened, the gentle colour is charmingly intact and seems to do justice to the original cinematography.

OUR PROGRAM NOTE BASED ON THE CENTRE GEORGES POMPIDOU CATALOG "LE CINEMA CHINOIS":
OUR PROGRAM NOTE BASED ON THE CENTRE GEORGES POMPIDOU CATALOG "LE CINEMA CHINOIS":

Synopsis: Levottomalla 1920-luvulla Xiao Jianqui, yksinäinen ja melankolinen älykkö, haluaa asettua maaseudun rauhaan. Hän päättää muuttaa pikkukaupunkiin, jossa ystävä on tarjonnut hänelle opettajan paikkaa koulussa. Laivalla Xiao kohtaa vanhan opiskelutoverinsa lesken; tämän mies on kuollut vuoden 1919 taisteluissa. Naisen köyhyys koskettaa Xiaota. Xiao antaa tälle rahaa ja ottaa henkilökohtaisesti huolehtiakseen tämän tyttärestä. Saavuttuaan perille Xiao ystävystyy Tao Lanin, oppilaitoksen johtajan sisaren, kanssa, ja huomaa nopeasti rakastuvansa tähän. Mutta kaupungissa ihmisten ajatukset ovat kapeita, juorut leviävät, ja Xiao saa kuulla, että häntä syytetään leskirouvan viettelemisestä. Hämmennyksissään Xiao tarjoutuu naimaan tämän pelastaakseen tilanteen. Tao Lania ratkaisu järkyttää, mutta hän hyväksyy sen. Silti juoruilu vain yltyy, ja epätoivon hetkellä leski tekee itsemurhan. Inhon vallassa Xiao syyttää turmeltunutta ja tekopyhää yhteisöä lesken epätoivoisesta teosta. Kirjeessään Taolle Xiao kertoo päätöksestään lähteä pois ja liittyä vallankumoukselliseen taisteluun. Tao Lan lähtee myös liittyäkseen Xiaoon.

Idealistinen nuorukainen on kyllästynyt yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuuteen ja yrittää löytää puhtaan maan maaseudun kaukaisesta kolkasta. Hänen haaveensa särkyy julmasti, kun käy ilmi, että syrjäkylässäkään ei voi paeta yhteiskunnallista epäoikeudenmukaisuutta. Varhainen kevät helmikuussa etenee kahden miehen ja naisen välisenä rakkaustriangelina; mukana on myös triangelin ulkopuolinen nuori leskirouva. Rou Shin kertomukseen perustuva melodraama on häikäilemättämästi tunteisiin vetoava tarina, joka syöksee meidät vuoden 1919 toukokuun 4. päivän liikkeen pyörteisiin. Kapinallisten protestien hyökyaalto silloin kulki kautta Kiinan, kun maata katsottiin väheksytyn Versaillesin rauhansopimuksessa. Melodraama huokuu uuden Kiinan aatteita tasapainoitellessaan tunteilevuuden ja poliittisen allegorian välisellä vyöhykkeellä.
    Vuonna 1964 tapahtuneesta ensi-illastaan saakka elokuvaan suhtauduttiin Kiinassa epäluuloisesti, ja se joutui rajujen hyökkäysten kohteeksi, mutta lumoutunut yleisö otti sen lämpimästi vastaan. Vastaanotto jatkui yhtä hyvänä, kun elokuva tuli uudelleen levitykseen vuonna 1978.
    Elokuvan pääosia tulkitsevat ihastuttavasti Sun Daolin (1921–2007) ja Xie Fang (s. 1935), joiden valtava yleisönsuosio jatkui kautta vuosikymmenten. Lesken roolia näyttelevä Shangguang Yunzhu (1922–1968) esiintyi yhdessä Xie Fangin kanssa myös elokuvassa Wutai jiemei / Näyttelijäsisarukset.
    Xie Tieli (1925–2015) oli Kiinan johtavia elokuvamiehiä, Beijing Film Studion varajohtaja, China Film Associationin ja China Film Directors’ Guildin puheenjohtaja. Hän oli myös Kiinan kansankongressin, maan korkeimman valtioelimen, jäsen. Tuhansien kukkien kaudella hänen pääteoksensa oli Varhainen kevät helmikuussa. Kulttuurivallankumouksen kaudella hän ohjasi vallankumouksellisen mallioopperan Zhiqu wei Hushan / Taking Tiger Mountain by Strategy (1970).

– Marie-Claire Quiquemellen, Éric Trombertin ja Magali Reclusin (Le Cinema Chinois. Pariisi: Centre Georges Pompidou, 1985) ja muiden lähteiden mukaan AA 10.9.2015

No comments: