Saturday, September 09, 2017

AVEK 30: Animation


Kamarihaikara based on a sketch by Franz Kafka.

In the presence of Milla Moilanen and Kaisa Penttilä, moderated by Heikki Jokinen.
AVEK The Promotion Centre for Audiovisual Centre 30th Anniversary Jubileum Programme at Cinema Orion, Helsinki, 9 Sep 2017

Kamarihaikara / The Chamber Stork
(1993)
ohjaus ja käsikirjoitus Katariina Lillqvist, kuvaus Vladimir Malik
Animaatio Jan Klos, Jiri Látal, äänisuunnittelu Jukka Kaitala, leikkaus Katariina Lillqvist, musiikki The Klezmorim, lavastus Minna Soukka
tuotanto Osuuskunta Camera Cagliostro, YLE TV2, Kratky Film
based on Franz Kafka's sketch "Als ich abends nach Hause kam" / "Der Storch im Zimmer" (titelloses Fragment, Oktavheft C / das sechste Oktavheft) (March 1917)
35 mm
9 min.
    "Mestarillisen nukkeanimaattori Katariina Lillqvistin Kafka-trilogian toinen osa kertoo hissikuilun konehuoneessa elelevästä vanhojen kirjojen kauppiaasta, joka eräänä päivänä löytää pöydältään valtavan, hehkuvan ja värisevän haikaranmunan. Kirjakauppias ottaa munasta kuoriutuvan poikasen siipiensä suojaan, vaikka se vaatiikin uhrauksia. Vähitellen huoneen kirjapinot vaihtuvat kalanruotoihin. Tilannetta seuraavat suopea kalakauppias sekä uteliaina naapureina valtava silmämuna, nenä ja korva."
    "Lillqvistin persoonallisen animaatiotyylin ja kafkamaisen absurdiuden yhdistelmä kietoo katsojan synkkään unenomaisuuteen. Lillqvistin kolkossa maailmassa on kuitenkin tilaa syville tunteille. Muun muassa Annecyn animaatiofestivaalilla nähty lyhytelokuva on kaunis ja karu kertomus uhrauksista unelman eteen. Nerokas animaatio palkittiin muun muassa Krakovassa, Montrealissa, Nordisk Panoramassa (1994) ja Chicagossa (1995)." (Miia Outinen)
    AA:  Puppet animation. A wonderful sample of the Kafka trilogy by the Finnish puppet animation master Katariina Lillqvist. Jiří Trnka and Jan Švankmajer are the generally acknowledged influences of her, besides which I sense an affinity with the animations of Tim Burton. And in this film also with Charley Bowers (Egged On, etc.). From an uncannily big egg the bookseller observes a strange mechanical stork being hatched. The stork has an endless appetite, and all his possessions the bookseller must change to fish fodder for the odd bird which finally takes him to the sky. All this is being watched by disjecta membra: an eye, an ear, and a nose. A surrealist masterpiece, one of the great Kafka film adaptations.

Rieku ja Raiku pimustavat baarilla / [Rieku and Raiku Pick Up Girls in the Bar]
(1995)
ohjaus Tomi Riionheimo ja Hannu Lajunen, käsikirjoitus Jari Lehikoinen
kuvaus ja leikkaus Petri Rossi, animaatio Hannu Lajunen, äänisuunnittelu Juha Antti-Poika, musiikki Lauri Hannu
2K DCP (KAVI 2017)
Rumle och Dumle are the names of the characters in Swedish. They are called Hip and Hale in English.
1,5 min.
    "Jari Lehikoisen kirjoittamat ja Tomi Riionheimon piirtämät Rieku ja Raiku sarjakuvat kertovat kahdesta kukkopojasta, jotka usein ajautuvat mieron tielle. Riekut ja Raikut parodioivat loppusointuloruilua myöten Mika Waltarin kirjoittamia ja Asmo Alhon piirtämiä opettavaisia Kieku ja Kaiku -sarjakuvia."
    "Sarjakuvien ohella 1990-luvun lopulla tehtiin myös 15 Rieku ja Raiku -animaatioita. Niistä kolme esitetään tässä sarjassa. Ensimmäisessä mustavalkoisessa pätkässä kaksikko epäonnistuu naistenkaadossa baarissa ja toinen kertoo monille tutun tarinan ensikännistä. Kolmannessa, Orpopoikien jouluaatossa tavoitetaan pintaa syvempiä tasoja, kun Ismo Alanko laulaa suomalaisen miehen melankoliasta ja yksinäisyydestä."
    "Riekun ja Raikun idea on yksinkertaisuudessaan nerokas. Selkeä kaksiulotteinen grafiikka toimii mainiosti myös pariminuuttisissa animaatioissa. Kyse ei ole mistään yhden vitsin kierrätyksestä, vaan esimerkiksi Ensikänni-leffan maitolavaidylli on linkki menneeseen. Tutun miehen mallin oppivat kukkopojatkin. ”Isän virheet toistuu pojassa. Kukko sammuneena makaa ojassa.”" (Onnimanni Liukkonen)
    AA: Line drawing. The cartoon figures Rieku and Raiku are young rascal roosters, in parody of educational Kieku and Kaiku comic strips from the 1930s, the commentary given in rhyme like in the originals which were written by the author Mika Waltari. In this sketch the roosters fail to pick up girls at the bar.

Lihaa / [Meat]
(1990)
ohjaus, käsikirjoitus ja kuvaus Heini Kauppinen, animaatio Jeff Goldner, Heini Kauppinen
ääni Dave Hunt
musiikki Steve Beresford
tuotanto Heini Kauppinen / TAIK
35 mm, English subtitles
6 min.
    "Heini Kauppisen animaatio potkii munille. Konkreettisesti. Kuusiminuuttisen aikana naisfiguuri saa kuulla kunniansa falliselta hahmolta. Sukupuolten välisen sodan hahmot pelkistyvät sukupuolielimiksi. Myös äitiys saa kyytiä, kun vauva iskee hampaansa armottomasti äitinsä rintoihin. Lopussa naishah mo kokee jumalallisen kosketuksen ja pikkupippeli joutuu vetämään kypärän päähänsä."
    "Sovinismi oli pinnalla Lihaa-animaation valmistumisen aikaan vuonna 1990. Silloin Tupolevin veljeksiksi tituleeratut työmarkkinajohtajat lähettivät tasa-arvoasiain neuvottelukunnan erikoistutkija Marianne Laxénille niin sanotun kikkelikortin. Nykyaika ei ole yhtään vapaampi vihapuheesta tai kiusanteosta. Kauppisen animaatio on vastaveto sovinismille, eikä naishahmon voimaannuttavassa vastaiskussa pyydellä anteeksi." (Onnimanni Liukkonen)
    AA: Line drawing. The battle of the sexes as a macabre hyperbole in which the partners are reduced to meat.

Eläköön markkinatalous / The Last Supper
(2001)
ohjaus, käsikirjoitus, kuvaus ja animaatio Christian Lindblad, äänisuunnittelu Risto Iissalo
musiikki  B. B. Lindström, näyttelijä Ville Virtanen, tuotanto LR Film Productions Oy
35 mm
14 min.
    "Kete on vihainen ja pettynyt yhteiskuntaan, kansanedustajiin ja koko systeemiin. Pieni yksiö täyttyy kirosanojen värittämästä avautumisesta. Rosoisen realistinen animaatio ryömii iholle, kun työtön Kete alkaa avautua katsojalle. Tuli potkut, ja kaikkien kurssien ja jonottamisten jälkeenkään Kete ei kelpaa mihinkään. Taustalla radiossa rauhallinen uutistenlukija kertoo YT-neuvotteluista ja odotettua huonommista tuloksista. Pienessä huoneessa vastakkain asettuvat säästötoimenpiteiden vuoksi elämässään syrjään työnnetty ihminen ja markkinatalous."
    "Christian Lindbladin Eläköön markkinatalous! palkittiin Tampereen elokuvajuhlilla parhaana alle 30-minuuttisen elokuvana vuonna 2002. Lindbladin animaatio naurattaa ja surettaa osuvilla havainnoillaan. Lyhytelokuva on helposti lähestyttävä yhdistelmä tärkeää yhteiskunnallista kannanottoa, taidokasta animaatiota ja riemastuttavaa monologia. Elokuva toimii myös aina yhtä tärkeänä muistutuksena siitä, että tulostavoitteiden, tilastojen ja lukujen taakse kätkeytyy aitoja ihmiskohtaloita." (Miia Outinen)
    AA: Wax animation. A long monologue read by the actor Ville Virtanen carries a tragicomic account of the marginalized Kete, who has been laid off, and now even fails to commit suicide.

Dual
(1999)
ohjaus, käsikirjoitus ja animaatio Milla Moilanen, kuvaus Pentti Keskimäki
leikkaus Raimo Uunila, ääni Epa Tamminen, näyttelijä Markku Peltola
tuotanto GnuFilms Oy / Anna Heiskanen, Kimmo Helistö, Tero Jartti
35 mm
3 min.
    "Milla Moilanen on työskennellyt elävien kuvien parissa vuodesta 1987 lähtien. Hän on toiminut taiteilijana, graafikkona ja valokuvaajana. Moilanen on myös tehnyt useampia kokeilevia lyhytelokuvia. Vuonna 1999 valmistunut Dual on määritelty animaatioksi, mutta oikeastaan kokeileva työ hakee merkityksiään paljon laajemmasta kentästä kuten Moilasen muuutkin työt.
Tarina kertoo Markku Peltolan näyttelemästä miehestä, joka joutuu kamppailuun oman varjonsa kanssa. Mustavalkoisen elokuvan tyyli tuo mieleen saksalaisen ekspressionismin vääristyneet mittakaavat sekä valon ja varjon dramatiikan. Samanlaista kokeilevaa animaatiotekniikka on käytetty paljon myös musiikkivideoissa. Kun Dualia katsoo vuonna 2017, olisi houkuttelevaa nähdä yhteys jopa David Lynchin uuden Twin Peaksin villeimpiin jaksoihin."
    "Elokuvan musiikkiraidalla svengaa Larry and The Lefthanded." (Onnimanni Liukkonen)
    AA: Experimental animation of the photographed image. An original approach to the classic horror motif of the double (Poe, Hoffmann, Dostoevsky, The Student of Prague), incarnated by Markku Peltola (The Man Without a Past). Being haunted by one's own shadow. The print looks good.

Lentoposti / Air Mail
(2002)
ohjaus käsikirjoitus leikkaus Kaisa Penttilä, animaatio Kaisa Penttilä, Pekka Korhonen, kuvaus Ville Penttilä
äänisuunnittelu ja musiikki Sakari Salli, näyttelijät Aarre Karén, Kaisa El Ramly, tuotanto Edith FIlm Oy / Liisa Penttilä
35 mm
14 min.
    AA: "Kuvataiteilija Kaisa Penttilä kuuluu nykyhetken keskeisiin kotimaisiin animaationtekijöihin. Lentoposti on hänen tunnetuimpia töitään. Se on palkittu niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, muun muassa Tampereen elokuvajuhlilla ja Viareggion EuropaCinema-festivaalilla Italiassa."
    "Stop motion -tekniikalla toteutettu Lentoposti kertoo vanhasta miehestä, joka on haaksirikkoutunut viskilastin kanssa autiolle saarelle.  Enemmän kuin pelastusta hän odottaa seuraa. Mielessä on tietty unelmien nainen, mutta saarelle kyhätyn mökin ovesta astuu sisälle odottamaton vieras."
    "Lentoposti on hirtehisen hauska pikkutarina, joka sanoo lyhyessä ajassa paljon. Se on elokuva unelmista ja niiden toteutumattomuudesta, mutta samalla myös jääräpäisestä uskosta omiin haaveisiin silloinkin, kun tilanne näyttää toivottomalta. Elokuvan yksinäinen saari on kuin suomalaisen hulluuden mielenmaisema." (Henri Waltter Rehnström)
    AA: Stop motion, puppet animation, mixed animation. On a desert island a shipwrecked man sends S.O.S. messages via playing cards, consumes whisky cases he had managed to rescue from his vessel, fantasizes about a mirage woman, and deals with an exhausted bird who tries to overpower him (a bit like the chamber stork of Franz Kafka and Katariina Lillqvist). Good visual quality on the print.

Rieku ja Raiku: Ensikänni / First Timers Drunk
(1998)
ohjaus Tomi Riionheimo ja Hannu Lajunen käsikirjoitus Jari Lehikoinen
animaatio Hannu Lajunen kuvaus Petri Rossi
äänisuunnittelu Pekka Karjalainen musiikki Lauri Hannu
2K DCP (KAVI 2017)
1,5 min.
    AA: Line drawing. The roosters fail to handle liquor.

The Easy Writer
(2004)
ohjaus Katja Kettu, käsikirjoitus Priit Pärn
animaatio Katja Kettu, Ülle Metsur, Tatu Pohjavirta, Mark Ståhle
äänisuunnittelu Salla Hämäläinen, leikkaus Anne Lakanen
musiikki Kaspar Jancis
tuotanto Pettufilmi Oy / Tahvo Hirvonen, Eesti Joonisfilm
2K DCP (KAVI 2017)
11 min.

    "Kirjoittamisella voi olla ihmeellinen voima: muutamalla kirjoituskoneen painalluksella kirjailija voi luoda kokonaisia maailmoja ja ihmisiä. The Easy Writer –lyhytelokuvassa kirjoittaja hallitsee sanoillaan miehiä ja pakottaa nämä rakastajikseen. Toden ja fiktion väliset rajat häilyvät kirjoittaessa, mutta miten käy, kun taiteilija luo jotain itseäänkin vahvempaa?"
    "Sittemmin merkittävän kirjailijanuran luoneen Katja Ketun esikoisohjaus on virolaisen mestarianimaattori Priit Pärnin käsikirjoittama. Samaan aikaan repäisevä ja melankolinen lyhytanimaatio toimii myös vaikuttavana metaforana taiteilijaidentiteetille, luomisprosessille ja itsensä uudistamiselle. Ketun karunkaunis animaatiotyyli sykähdyttää, kun herkät viivat ja vahvat värit antavat sydämen niin ankeuden kuin himonkin hetkille." (Miia Outinen)
    AA: Line drawing with bold colour spaces. An animation about the writer's block. The writer tries to command the fictional characters in her literary world, but that task is not easy. During the writing process she has a date with a man, and a baby is born. Soon the baby is given a pen and a piece of paper, and her imagination starts to control her world. The sex act is conveyed with beautiful wit. The main feature of the protagonist is exhaustion.

Rieku ja Raiku: Orpopoikien jouluaatto / Christmas Eve of the Orphaned
(1998)
ohjaus Tomi Riionheimo ja Hannu Lajunen, käsikirjoitus Jari Lehikoinen
kuvaus ja leikkaus Petri Rossi, animaatio Hannu Lajunen
äänisuunnittelu Pekka Karjalainen, Kauko Lindfors, musiikki Lauri Hannu
2K DCP (KAVI 2017), colour
2,5 min.
    AA: Line drawing. The rhymes are sung by Ismo Alanko in this entry to the series about the rascal roosters.

Nenäliinoja myytävänä / Handkerchiefs for Sale
(2003)
ohjaus ja käsikirjoitus Jan Andersson
kuvaus Anna Cadia, Jan Andersson, Tero Toivanen, Christer Lindström
animaatio Jan Andersson, Christer Lindström, Tero Toivanen, Leena Jääskeläinen, Kim Helminen, Marko Leinonen
leikkaus Jan Andersson, Ykä Järvinen, ääni Pirkko Tiitinen, Anne Tolkkinen, musiikki Cleaning Women
tuotanto Indie Films Oy / Tomi Riionheimo
35 mm
16 min.
    "Vuonna 2003 valmistuneen Nenäliinoja myytävänä -animaation jälkeen ohjaaja-käsikirjoittaja Jan Andersson on jatkanut monipuolisen kokeilevalla linjalla. Filmografiasta löytyy stop motionia, pala-animaatiota tai vaikkapa pikselaatiota. Lisäksi on syntynyt myös paljon animaatiota mainoksiin. Näyttävä kokeilevuus paistaa myös nukke-, piirros- ja 3D animaatiotekniikoita yhdistelevästä Nenäliinoja myytävänä -elokuvasta."
    "Tarina kertoo pojasta, jonka isä on jäänyt leskeksi. Poika yrittää saada toimeentuloa myymällä nenäliinoja. Eräänä päivänä kolme nuhaista mummoa maksaa liinat väriliiduilla. Liidut saavan isän raivoihinsa, mutta avaavat pojalle reitin mielikuvituksen maailmaan."
    "Teknisesti elokuva on poikkeuksellisen taitavasti toteutettu. Kamera liikkuu villisti ja osoittaa samalla tekijän taidokkuuden. Dialogi esitetään puhekuplilla. Kokonaisuus on suomalaisen animaation historiassa poikkeuksellisen näyttävä."
    "Cleaning Womenin kotitalousvälinemusiikki tukee kerrontaa mainiosti." (Onnimanni Liukkonen)
    AA: Mixed animation (puppet animation, line drawing, computer). The sons of an alcoholic and abusive widower father try to survive and make ends meet by selling handkerchiefs. When they are paid via a set of colour crayons their imagination is set free, and via art they even establish a contact with their deceased mother.

No comments: